יום רביעי, 30 בספטמבר 2009

בתי דפוס

אחת מאבני הדרך החשובות ביותר בעולם הדפוס בתי דפוס הייתה מהפכת הדפוס של אדם בשם יוהן גוטנברג במדינת גרמניה בסביבות שנת המאה ה15.תרומתו של יוהן גוטנברג הייתה למעשה שכלול השיטה הקיימת, שכלול זה הפך את עולם הדפוס פשוט, זול ויעיל יותר לכל בית דפוס.הרעיון של גוטנברג היה להפריד כל אות לגוף בודד ולצרפן יחדיו לבניית שורות של טקסט בשיטת הדפסת כרטיסי ביקור וכך לעמד את העמוד השלם.עד להמצאה זו הכינו את לוחות ההדפסה של העמוד השלם, מיחידה אחת (מעץ או מאבן) למעשה לוחות ההדפסה עצמם היו חד פעמיים ונחצבו או גולפו על ידי רבי אמנים\פסלים, בגמר ההדפסה לא ניתן היה לעשות שימוש חוזר בלוחות ההדפס.גוטנברג שכלל גם בתחום זה, מכיוון שהיה בעצמו צורף, כלומר בעל ידע ביציקה והטבעה, יצר את האותיות ממסג מתכות מתאים.הספר הראשון שהודפס בשיטה זו של גוטנברג היה ספר התנ"ך.המצאתו של גוטנברג הוזילה את עלויות החומרים (בגלל מחזור החומרים) ודרשה כוח עבודה פחות מיומן (בגלל היציקה). תרומתו של גוטנברג לעולם הייתה הפיכתה של המילה הכתובה למוצר זמין וזול יחסית, עובדה זו גרמה להפצה של המילה בכל שכבות האוכלוסייה. לכן יש המחשיבים את המצאתו של גוטנברג כהמצאה החשובה באלף הקודם.

קישורים באותו הנושא:

2 תגובות:

  1. אין ספק שאתם בית דפוס תל אביב פשוט נהדר, הייתי שמח לו היה ניתן לראות עבודות שלכם במאמר המרנין הזה.
    ישר כוח.

    השבמחק
  2. תודה רבה על המידע.
    אני חושב שבתי דפוס בתל אביב עושים פשוט עבודה מדהימה. אני עובד מול בית דפוס בתל אביב ומזמין מהם כמויות של חומר.
    הרבה אנשים שואלים אותי למה אני לא מדפיס פשוט במדפסת האישית, כאשר היום אני יכול להזמין מדפסת איכותית ובעזרת תוכנות גרפיות פשוטות לערוך הכל. אני חושב שהדפסת הכמות שעסק צורך לפחות בתחילת דרכו (וגם בתחילת שנה) היא לא כמות שמדפסת ביתית יכולה לעמוד בה והעלויות יהיו גבוהות מאוד יחסית. כמו כן, אני לא חושב שהדפסת פנקסים ושידוך הפנקס בעזרת שדכן משרדי יתן לי את אותה איכות כמו שאני מקבל מבית דפוס שבו יש מכשירים מיוחדים לחיתוך מדויק של כמות גדולה של פנקסים ושדכן מקצועי.
    בסופו של דבר בתי דפוס עושים עבודה מאוד חשובה, לעסקים קטנים וגדולים כאחד. אני כבעל עסק לא רואה את עצמי עובד ללא בית דפוס!

    השבמחק