יום שבת, 12 בדצמבר 2009

וטרינר עד הבית

חיסונים לכלבים

כלב בשנתו הראשונה לחיים מקבל מספר חיסונים ולאחר מכן פעם בשנה הוא מקבל שוב חיסון כלבת ומשושה. להלן הסבר קצר על המחלות הנכללות בחיסונים הללו.
כלבת
חיסון החובה היחידי בארץ לכלבים, כל גור צריך לקבל על פי חוק חיסון נגד מחלת הכלבת בגיל
שלשה חודשים. מחלת הכלבת היא מחלה קטלנית הפוגעת במערכת העצבים וגורמת למוות תוך 10 ימים מתחילת הופעת הסימפטומים, כמו כן מדובר במחלה שיכולה להדביק בני אדם שננשכו ע"י כלב אשר חולה במחלה.
פרוו
וירוס הפרוו עשוי לגרום לדלקת מעיים קשה. מחלה זו של מערכת העיכול פוגעת בעיקר בגורי כלבים וגורמת לאחוזי תמותה גבוהים בכלבים לא מחוסנים.
כלבלבת
מחלה רב מערכתית הפוגעת במערכות שונות בגוף הכלב, נגרמת ע"י וירוס (מורביליוירוס).
דלקת כבד נגיפית
מחלת כבד נגיפית קשה הפוגעת בכבד ויכולה לגרום למוות, נגרמת ע"י אדנווירוס.
לפטוספירוזיס – עכברת
תרכיב חיסון משושה מכיל 2 זנים של חיידק הלפטוספירה, העשויים לפגוע בכליות, כבד ובלב.
כלב לא מחוסן יכול להדביק בני אדם אשר יסבלו מהמחלה באופן דומה. החיידק עובר בדרך כלל דרך השתן.
וירוס פארה-אינפלואנזה
זהו וירוס דמוי שפעת הגורם למחלת נשימה, בד"כ בשילוב עם חיידקים ווירוסים נוספים.
תולעת הפארק
חיסון לתולעת הפארק איננו בדיוק חיסון אלא טיפול מונע ע"י חומר בשם דורמקטין אשר מעכב את התפתחות פרזיט הוושת – ספירוצרקה לופי. המחלה נקראת "תולעת הפארק" כיוון שדרך ההדבקה היא באכילת חרק, בד"כ חיפושית זבל, המכילה בתוכה את הטפיל. הזריקה ניתנת כל שלשה חודשים במשך כל החיים באיזורים בהם השכיחות גבוהה. ישראל היא המדינה בעלת השכיחות הגבוהה ביותר לתולעת הפארק וכיום החיסון מומלץ ברב אזורי הארץ.

סדרת החיסונים לגור כלבים מתחילה בד"כ בשבוע 6 כאשר הוא מקבל חיסון ראשון נגד פרוו וכלכלבת בלבד, לאחר מכן חיסון משושה בגיל 8-9 שבועות ושוב בגיל 11-12 שבועות כאשר מומלץ תמיד לתת את חיסון הכלבת במועד אחר, סביבות השבוע ה-14. לאחר מכן חיסון המשושה וחיסון הכלבת חוזרים פעם בשנה. וטרינרים בוחרים בפרוטוקולים שונים לחיסונים כך שהסדר עלול להיות שונה במעט.
ד"ר דיויד אלבז – רופא וטרינר בית ומטפל ברפואה משלימה לבעלי חיים.

וטרינר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה